måndag 29 juni 2020

Stjernsunds slott

Det regnade i natt men hade klarnat upp när vi vaknade till. Vi drog till Stjernsunds slott och åkte över den lilla bron som man betalar tullavgift på. Bara att invänta en faktura på 5 kronor eller vad det nu kan tänkas bli. :-)

Vi började med utställningen som berättade om den Stjernsundsras i SRB-kor som avlats fram och om hur gården byggts upp. Intressant! 
Sen blev det fika! Slottscaféet var trevligt och hade stort utbud. Trädgården var stor och maffig. Dock kändes den något mindre välskött än vad jag kommer ihåg från när jag var där som barn. 
Vi hoppade över den guidade turen då vi hade fått vänta en stund. Spanade istället på slottsbutiken och den gårdsbutik som fanns i anslutning till slottet. 

Fin plats, väl värd ett besök. Nu får vi se om det finns slott på vår nästa anhalt också?

Med slottet som bakgrund.

Vackert vildvin (tror jag det heter)

Motalabron

Stjernsunds slott

Sådana här skulle vi ha ett gäng på vår idrottsplats. Sittplats och tak! Smidigt!



Utsikten från slottsterrassen

Just idag fanns det gott om plats på parkeringen.
Kan tänka mig att det kan vara lite tightare under högsäsong.

Om jag varit liiite mindre hade jag gömt mig därinne. 

Vacker utsikt från caféet

Stort hus...

Ett hus mer i min stil...

Caféet

Motalabron

Den utsikten skulle man ha från sin trädgård =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar