söndag 5 augusti 2018

Övralid - storartad utsikt och litteraturhistoria

Då var det dags igen att dra iväg på några dagars semester och denna gång åkte vi dit solen sken helt enkelt. I Tidaholm ösregnade det, men mot Hjohållet såg det ljust och fint ut. Vi åkte mot Karlsborg där vi tog en sen lunch, och funderade på Askersund. Då kom jag på att Kinaparken i Bastadalen, som ligger nedanför Askersund, hade nyöppnat - ett ställe jag besökt i tonåren nån gång. Minns det som väldigt vackert. Dock var det kanske inte en husbilsvänlig väg dit, och när vi kom fram till destinationen var det bara en liten smal grusväg fram till parken så vi fick vända utan att ha sett parken tyvärr.
Vart skulle vi nu ta vägen? Medevi beslöt vi oss för att testa - dock var det nån happening där och fullt med bilar överallt, så där vi skulle in för att leta ställplats kunde vi inte komma in och fick istället fortsätta.
Till sist hamnade vi i Övralid - Verner von Heidenstams vackra bostad med storartad utsikt över Vättern.

Vi hann se en fantastisk solnedgång!
Millan var med på resan för första gången och det var lite oklart hur hon skulle trivas. Hon älskade det! Förmodligen väldigt nöjd över att ha alla samlade på liten yta. =)

Makalöst stort hus!

Ett inte så stort, men väldigt mysigt hus på hjul.
Vi sov gott på natten. Det var en riktigt bra ställplats med tillgång till toalett. Lugnt och fridfullt, men jag förvånades ändå över hur många som faktiskt besökte stället. Vi var dock nästan ensamma på natten.

Efter en god natts sömn och frukost i bilen (tack Lilly för allt din besättning lärt oss om gasol) så tog vi oss till den fina Farfarsstugan för en fika. Dit åker vi gärna fler gånger! MUMS! Deras räktallrikar såg makalöst goda ut, men vi hade ju ganska nyligen käkat frukost och var inte så hungriga.

Här tog vi oss tid att få ordning på TV:n och lärde oss hur den och antennen funkar.
Det fanns gott om fästingar här, både Malin och Millan hade både krypande och såna som satt fast. Så de små äckelkrypen har inte mått dåligt av den varma sommaren minsann!

Millan fäller och fäller så vi klädde in ena soffan med filtar. Men det blir hundhår överallt ändå. Det blir till att dammsuga ordentligt hemma.